tangosailing.nu

niklas@tangosailing.nu __/)_/)____/)/)______/)___/)/)/)_____

• Tango tvåa igen

Posted by Niklas på lördag 16 maj 2009

Solen sken från en klarblå himmel på morgonen, men vinden var som bortblåst när vi kom ut till startområdet för dagens tävling. Jakten på den lilla men ack så snabba Albin 78 började dock på utsatt tid klockan 10.00.P1020537

Rabalder, Dehler 34 DD med Kjell Enbom vid rodret. Fjärden ligger blank… Foto: Niklas Qvarnström

Tango gjorde an bra start högst upp i lovart med de två största båtarna jagandes precis bakom. Erik Karlsson med Barvaria 37 och Kjell Enbom med Dehler 34 hade en liten duell vid lovartsbojen hörde jag, det ropades en del, men jag hade blicken klistrad på våran fock. Trim! Kjelle föll av och gled snabbt förbi i lä, längre ner gled också Jose Paavola, First 35s5 iväg bra. Det var kryss ut i skärgården i mycket lätta vindar. Några krusningar dök upp från sydost, och var det nånstans vinden skulle dyka upp så var det troligen just från sydost. Det gällde här att ta den så fort som möjligt. Lundén/Lindmark/Eriksson med Albin 78an gjorde ett par tidiga slag ut mot sydost. I början såg de ut att tappa, men när vi andra stannade upp i ett vindhål kom de forsande ikapp igen. Efter nån halvtimme såg det ut att komma en vind på ”riktigt”. Vi försökte ta oss upp mot sydost så gott det gick och det kändes som vi lyckades rätt bra med tajmingen där. Det vred upp en aning och vi sträckte nästan bort till rundningen av Doftskärshällarna. Dehler 34an var förståss först, men First 35an var strax framför, lite för nära. Vid varje slag slog de just där vi tänkt slå och vi fick gå ett par båtlängder till för att inte hamna i skiten.
Efter hällarna åkte spinnakern upp, lite segt. Ringrost förmodligen men efter någon minut satt den där i alla fall och vi fortsatte våran jakt, i första hand på Albin 78an som seglade betydligt längre bak, men fortfarande för nära. Vi gippade oss in vid Lindholmarna och passerade vid starten för att ge oss ut i skärgården igen. Lindmarks Albin 78 hade täten på korrigerad tid vid passeringen, inte helt oväntat. Bakom följde Tango, cirka en och en halv minut bakom och Kjelle med Dehlern var ytterligare tre minuter bakom. Vinden friskade i så ”slavarna” ombord blev tvingade att sitta på kanten. Men känslan i båten var bra. Utan logg så fick vi lita till fingertoppskänslan, inte helt lätt när man seglat 30 år med en log som hela tiden talat om vilken fart man haft.P1020542

Firstinnan med blå spinnaker, en First 35s5 med Jose Paavola vid rodret. Foto: Niklas Qvarnström

När vi passerade vid Doftskär hade vi ungefär samma avstånd fram till Kjelle som bak till Lundén, vilket i så fall borde innebära att vi i alla fall inte låg efter båda på omräknad tid. Spinnakerbogen in mot mål blev igentligen rätt odramatisk, avstånden mellan båtarna var rätt stora och det var därför svårt att uppskatta hur man låg till. Känslan var ändå att vi gjort ett förhållandevis bra race. Väl inne i hamn blev det dock lite dramatik när vi skulle glida in mot bryggan och passerade lite väl nära en akterstolpe som lutade ut lite. Tvärnit! Yttervanten fastanade i stolpen och det var nog tur att vi inte hade högre fart, då hade masten fallit…nu blev det bara Mattias hand som blev lite illa tilltygad då han försökte ta mot och hamnade i kläm.
Segrare blev inte helt oväntat igen, Albin 78:an Susanna med ägaren Jan Lindmark, Hans Lunden, rorsman, och Leif Eriksson. Tango slutade tvåa och Kjelle Enbom slutade trea.Notan_vinnare_2009

Segrarna: Hans Lundén, Jan Lindmark och Leif Eriksson. Foto: Ann-Sofi Hjärn.