tangosailing.nu

niklas@tangosailing.nu __/)_/)____/)/)______/)___/)/)/)_____

• Samma båt?

Posted by Niklas på fredag 22 maj 2009

Jag fick häromdagen ett telefonsamtal från en bekant en bit söderut som ville höra min åsikt angånde ett par båtars SRS/LYS-tal. Den ena båten det gällde är en Wasa 34 som förra året seglade på LYS 1,22 men i år fått sänkt till 1,19. -0,03 är mycket. Jag har inte sett båten själv i verkligheten så för mig är det naturligtvis svårt att dra några slutsatser. Bilder på båten finns här Blogg >>>
Den ser ju helt klart rätt ”rejsig” ut med öppen akter, sittbrunn utan sargar smal ruff och rätt enkel inredning.
Jag har däremot varit ombord på en annan Wasa 34, ChaPé, (bild här) och det känns lite märkligt att dessa båtar ska ha samma SRS-tal. ChaPé har akterspegel, akterruff och till synes högre fribord. När jag var ner i den var det en riktigt fin inredning med gott om skåp och inredning.
Men det finns ju annat som kan påverka ett mättal som jag inte har koll på, segel, mast och köl till exempel.

2 svar to “• Samma båt?”

  1. Nicolas Ehrling said

    Hej Niklas,

    det finns två versioner av Wasa 34:an Cruisern (C) och Racern (R). Dessutom finns två förserie-båtar, en av dem är den som du hänvisar till ovan i Bloggen (Jazz från Gryts varvs sailracingteam) och den andra är min båt Terraphobia (www.terraphobia.se, hemsidan är tyvärr inte uppe när detta skrivs). Jazz kallas för SR (Super Racing). Terraphobia kallas SRD (Super Racing Design) för det är den första båten som byggdes och den som placerade sig bäst på WM 3/4-ton i Marstrand 1986, där även Jazz försökte kvala in. Både Jazz och Terraphobia har öppna akterspeglar och saknar sargar i sittbrunnen. Skillnaderna mellan de två båtarna ligger i djupet på sittbrunnen och kölen. Terraphobia har dessutom enklare inredning än Jazz. Vad gäller lys så är det som du säger att alla Wasa 34:or har samma, rätt eller fel. IOR-talen är dock individuella och skiljer sig mellan båtarna.

  2. Nicolas Ehrling said

    Hej,

    måste kommentera mitt eget inlägg. Cruiser-versionen kallas i vissa sammanhang Standard-versionen (S). Racerversion kallas i dessa sammanhang för Cruiser/Racer (R). I de sammanhangen finns således ingen ren Cruiser (C). Så nu är förvirringen total.

    Det lär vara så att Standard-versionen byggdes i Danmark efter att formarna sålts till dit och att det inte finns många sådana som letat sig tillbaka till Sverige (jag kan ha fel här). Ett femtiotal exporterades från Danmark till Mallorca (och kallas Cruisers).

    På rak fråga minns Hasse på Wasa Yachts att de bara sålt 4-5 Racers, utöver de två förserie-båtarna. En finns i Södertälje (Curt Larssons ChaPé), en på Mörkö, en i Norge (Ariel).

Kommentera

 
