tangosailing.nu

niklas@tangosailing.nu __/)_/)____/)/)______/)___/)/)/)_____

• Crown 31:an på Arkö Runt har fel mättal!

Posted by Niklas på måndag 31 augusti 2009

Crown 31, SWE 321 på Arkö Runt har fel mättal i sitt certifikat. Jag reagerade över att den hade 1.15 mot normalt 1.17. Jag vet att flera Crown 31-ägare kortat E-måttet med 15 cm och därmed blir båten en Finngulf 31 och får då 0.01 lägre LYS-tal. När jag såg startlistan antog jag att denna båt hade cert med fock. När sedan starten gick i lördags så var det ju klart att det inta satt nån fock på den båten.

Jag mailade Kjell Marthinsen på SSF och fick svaret ”Skillnad är att den här båten har kortare E-mått än standard, men av misstag så har den här båten inte fått höjt sitt tal till i år för att följa höjningen av standardbåten.
Det borde stå 1.16 på hans mätbrev.”

Så numera räknar jag Clas Ljungdahl som slagen och Tango som fyra i klassen.

Felet hade kunnat upptäckas tidigare om SSF valt att publicera kompletta certifikat på webben. Ägaren själv kanske också borde ha reagerat då han seglat samma båt i säkert 15 år med 0.01 sänkt LYS och i år plötsligt får 0.02 lägre än standardbåten.

13 svar to “• Crown 31:an på Arkö Runt har fel mättal!”

  1. StefanK said

    Hej!
    Hej, maila Ove Söder på OXSS om det så ändrar dom naturligtvis. Rätt ska vara rätt.
    Jag frågade också Ove innan seglingen när jag tyckte det såg konstigt ut, men Ove hade ingen koll.
    Kul att Erik fotade er!
    Hälsningar
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  2. Jesper said

    Som jag ser det så borde det hellre straffas hårt och mycket om man avviker från standard än att man ska kunna flytta en tejp på bommen tex och få sänkt mättal…:(
    Ska vi alla hålla på och leta efter sådana detaljer för att ”tigga till oss” ett fördelaktigare tal..? Sedan ska förbund, tävlingsledning och då även deltagare diskutera, kolla upp och kanske då även protestera för att komma fram till något som ka verka rättvist? Nä, låt nu denna regel (som ändå inte alltid är rättvis) att vara! Straffa båtar som avviker från standard!! Väljer man att segla med ett för litet segel så gör man det och väljer man att flytta en tejpremsa så gör man det…

    /Jesper

  3. Erik Barkefors said

    I det här fallet var det finnarna som satt LYS-tal på Finngulf 31:an och svenskarna på Crown 31:an. De kom fram till nästan samma tal vilket några svenskar utnyttjade och sökte LYS-cert med hänvisning till den finska båten. Femton cm kortare E-mått kostar ett nytt segel och inte bara att flytta tejpen. Den stora vinsten kom iom fullattor så segelytan blev lika stor med det nya seglet…

    Det jag tycker är viktigast är att måtten på Mätbrevsbåtar ska vara publicerade så att det går för vem som helst att läsa sig till vad det är som skiljer båtarna åt. Tydligen är det på gång.

  4. Jesper said

    Fortfarande så handlar det om, och det säger du ju oxå, att utnyttja i det här fallet finska mättalet men med samma förutsättningar iom samma segelyta? Måste kännas kalas att vinna på det sättet…
    Om jag förstår rätt så vet man att om man flyttar tejpen och byter till fullattesor så kan man bli ”finsk” i sverige med lägre mättal..? Skäms på er!

  5. la said

    Killen har cert på 1,15. Han har inte gjort något fel!
    jesper, vad menar du, man skickar in uppgifter på mindre segelyta till ssf och får sitt cert, vad ska han skämmas för?

    • Niklas said

      Jag tycker inte man ska anklaga någon för fusk. Har någon gjort fel så är det ju SSF som utfärdat ett felaktigt certifikat.
      Det man kan diskutera är ju om man verkligen borde få -0.01 med ett 15 cm kortare bomlik? Att båtar har olika LYS-tal i olika länder är ju inget konstigt eftersom de olika förbunden inte sammarbetar speciellt bra.
      Att han i år fått samma LYS som förra året samtidigt som standardbåten fått höjt kanske han själv inte ens vet om. Det sår ju inte på hans cert vad en vanlig Crown 31 har för LYS-tal.
      Att man sen utnyttjar kryphål och regler till fördel kan man ju tycka vad man vill om, men det är inte fusk.

  6. Claes Falk said

    En sak som är säker är att om en standard båt blir en cert-båt så ska det inte löna sig utan straffas annars faller srs regeln
    och vi får en massa båtar som alla är olika då kan vi istället segla efter någon box regel där man har koll på vad som ger vad.
    Än så länge kan man inte anklaga någon för fusk som tar ett cert på en standardbåt utan det borde vara förbundet tillika tekniskakomitens intresse att bevara srs/lys som en mycket bra respit regel.

  7. StefanK said

    Alla Crown 31 som jag vet har kapat bommen 15cm för att få samma SRS/LYS som Finngulf 31. Samtidigt har man passat på att beställa en ny stor med LYS-maxad akterrunda vilket har ökat storseglets yta gentemot det tidigare.
    Resultatet som SSF har accepterat blev att man fick -0,01 på LYS-talet.
    SSF:s LYS Cert på 1,15 är naturligtvis ett uppenbart fel av SSF. 1,16 ska det ju vara och det vet säkert alla Crown 31 seglare skulle jag tro. Det finns ju fler sådana ”bomkortade” i Oxelösund som har just 1,16. Mats Svensson som var med på NySS familjesegling 8/8 o han berättade att man fått höjt Cert i år till 1,16. Vi låg båtgrannar i hamnen på Broken.
    Seglarhälsningar
    StefanK (som seglar en ren standardbåt utan ändringar)
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  8. LA said

    claes falk.
    ssf ska sätta rätt tal, utan straff.
    att straffa båtar lär inte gynna seglingen.

    vill du ha en ”mycket bra respitregel” så finns det bättre att välja på än lys.
    irc eller orci.

    • StefanK said

      Hej, LA SSF har en ny policy med nya SRS/LYS och den gamla principen att straffa allt som avvek från standard är borttagen. Man försöker numera att sätta så rätt SRS/LYS som möjligt. Man har nog insett det orimliga i att straffa folk/båtar så att man blev ”loosers” redan innan start.
      Detta har dock inget med SSF:s miss med ett enskilt Cert att göra. SSF kommer naturligtvis att underrätta båtägaren om missen o sedan korrigeras detta i resultatet antar jag. Båtägaren vill ju självklart att det ska bli rätt också.

    • Claes Falk said

      Bör inte en standard båt vara en standard båt vad är syftet med att bygga om och ta ett cert pratar inte bara om crown 31 utan rent allmänt det måste vara enklare att hitta rätt lystal om det finns flera lika båtar än att alla är olika.

  9. Jesper said

    Diskusionen är i alla fall i gång 🙂

  10. Siosyfos dräng said

    Om man ska se rent objektivt på denna diskussion bör man börja med att definiera vad man strävar efter! Jag tror att svaret blir att man vill kunna kappsegla på så rättvisa vilkor som möjligt.

    LYS tillika nya SRS är vad jag förstår ett empiriskt system. D.v.s. att man får ett mättal på sin båt efter någon finurlig uträkning som ska göra att man kan jämföra den enas prestation med en annans(iallafall så långt det går).

    Om man vill göra det enkelt så tillåter man bara vissa modeller som har en uppsjö av data och resultat i historiken. Då torde det bli ganska enkelt att finna ett rättvist och rimligt mättal.

    Så problemet borde vara inneboende i just det, att det inte finns tillräcklig data att hitta ett rättvist mättal för just den uppgradering som ett visst objekt har gjort.

    Rent subjektivt blir man misstänksam och anser att ett objekt har fel mättal och man glömmer eventuell prestation i resultatet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: