tangosailing.nu

niklas@tangosailing.nu __/)_/)____/)/)______/)___/)/)/)_____

• Ingen X-35-klass på EGR

Posted by Niklas på onsdag 23 juni 2010

Idag är det två veckor till årets Gotland Runt-start. Idag försvann också X-35-klassen från den preliminära startlistan, och nu är det dessutom bara tre X-35 på listan, placerade i SRS B. Det har inte hänt att Gotland Runt varit utan entypsklass, inte så länge jag har koll på resultaten i alla fall, och det är tillbaks till 1987. Det är just nu 238 båtar anmälda, vilket är det tredje sämsta deltagarantalet under den tid jag har mina listor att kolla på. Det hinner ju förståss komma in fler anmälningar, men det hinner också försvinna några ytterligare deltagare.

För de som inte seglar kommer tävlingen att bli lättare än någonsin att följa. För iPhoneägare finns nu en App att ladda hem där all tänkbar info runt tävlingen dyker upp. Även seglingarna Sandhamn Race Week och Data Com-cup kan följas via iPhone-appen. Och jag som inte har nån iPhone… Och det jobbas på en webbsida antar jag också då jag sett denna adress (race.ksss.se) som just nu inte går att nå. Men där lär det säkerligen dyka upp lite smått och gått, förhoppningsvis nått bättre än informationen runt seglingarna de senaste åren.

Fast den bästa informationen får man nog om man läser Tangosailing.nu …. 😉

13 svar to “• Ingen X-35-klass på EGR”

  1. Christer said

    Ganska säker på att det snart kommer en app för Android as well.

  2. Ludvig A. X-35. said

    trist! 3 båtar, det är så man funderar på att skippa GR.
    Ludvig Axling
    X-35 SWE-166 Rio.

    • Det låga intresset i X-35 klassen beror så vitt vet jag på att de flesta båtarna i år satsar på bankappsegling där VW X-35 Cup, EM i Medemblick, Nordiska Mästerskapen i Båstad och VM i Scarlino är prioriterade. Distanssegling till havs som GR hamnar därför långt ner i planeringen. Det är X-35 VM som seglas nästa år i Danmark har höjt intresset för bankappsegling i klassen. Vill KSSS ha entypsklasser måste man vara mer aktiva och lyssna på vad seglarna vill ha, annars åker vi till mer attraktiva kappseglingar.

      Sedan kan jag generellt sett inte låta bli att fundera på om KSSS satsning på Sandhamn Race Week + GR kanske inte är så bra för deltagandet. Dels har få personer har möjlighet att vara lediga från jobb och familj under 1,5 vecka om man ska segla både SRW och GR. Seglar man bara GR där starten numera är på en onsdag gör också att veckan blir längre eftersom man inte har helgen innan starten att förbereda sig på som tidigare.

      • Ludvig Axling said

        X-35 cup är självklart prioriterat.

        men…
        EM holland, 1 svensk båt, ingen finsk.
        NM båstad är i slutet på juli. 1 35:a från ostkusten och det är ni, ingen finsk.
        vm italien i början på sept. 2 svenska 1 finsk.
        väldigt märkligt om ovanstående gör att GR hamnar långt ner på listan

      • Vad jag menar är att generellt så verkar de flesta X-35 team satsa på bankappsegling i år där ”Rio” är ett lysande undantag som seglar både W2S och GR. Eftersom tiden man har att segla är begränsad så prioriteras banseglingar framför havskappsegling oavsett hur få som ställer upp i de internationella seglingarna.

        Jag hoppas att med en bra X-35 Cup iår och en ännu bättre nästa år tillsammans med VM i Danmark och X-35 entyp i Kiel (EM?)att vi blir bättre på att samla båtarna på kappsegling inklusive GR.

        Lycka till /J

  3. Olof said

    En rättelse:

    KSSS-appen finns även för Android (som tur är), stor glädje!

    • Niklas said

      Jag har ju ingen Android heller…Jag tillhör de som har en flera år gammal Nokiatelefon… Kanske nån kan sponsra mej med en telefon hihi…fast då skulle jag ha blivit modebloggare i stället och inte seglingsbloggare…

      • Du kan väl börja att skriva om modet ”sjösjuka gastar” som hänger dubbelvikta i mantåget. Kolla sen Cat3 och Cat4 vad som skrivs om mantåg 😉

      • Niklas said

        Det va länge sedan jag hade koll på dessa regler. Sånt behöver man ju inte kunna när man seglar Express. Har dock för mig att man får sitta med överkroppen utanför det över mantåget, om man är vänd utåt. Så att sitta med överkroppen utanför mantåget när man styr, som jag såg på en viss streaming på W2Sb är inte tillåtet…tror jag. Men det finns nog andra som har bättre koll än jag just nu.

      • Du behöver kunna det om du seglar Cat3 eller Cat4 seglingar med Expressen t ex Watski 2 Star Baltic.

        Bålen (ungefär höften) ska vara innanför det nedre mantåget om man har två linor. Har man bara en lina får man inte vara utanför den. Mantåget ska vara spänt. Max nedböjning 50 mm vid 50N press mitt mellan stöttorna.

        Då blir det inte mycket hänga på stekarvis 😉

        Seglar man Cat5 eller Cat6 eller ej angiven så är det eventuella klassregler som anger hur man får sitta men jag tycker det dubbelvikta borde bort. Soling eller Starbåtsmodellen med hängsele är betydligt humanare.

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar